New adventure in China - Reisverslag uit Kanton, China van Cindy Meyer - WaarBenJij.nu New adventure in China - Reisverslag uit Kanton, China van Cindy Meyer - WaarBenJij.nu

New adventure in China

Blijf op de hoogte en volg Cindy

30 Oktober 2014 | China, Kanton

Vandaag 30 oktober, ik zit op het vliegveld van Kuala Lumpur te wachten op me vlucht naar Bali Denpasar. Helaas had ik vorige week een email dat ik twaalf uur extra moet wachten, dus 18 uur in totaal. Nog 5 te gaan nu, ik was helemaal kapot van de vlucht van Guangzhou naar hier, wat een ellende. Het begon al met inchecken, ze wilde me visa voor Malaysia en Bali zien. Visa is niet nodig, maar begon alweer te twijfelen. Weet zeker dat het niet nodig is, want voor Bali heb je 35 us dlr nodig die je bij de douane haalt. Moest me vlucht gegevens van Bali naar Perth laren zien en toen was het eindelijk goed! Ik kon niet een connection flight, dus in Kuala Lumpur mijn bagage weer mee zeulen en opnieuw inchecken. Toen wilde ze weten wanneer ik BaliWas nog even een kopje aan het doen met lieve Kat en ben toen rond 20.05 naar de douane gelopen. Gedacht dat het allemaal wel snel sou gaan. Nee dus, de eerste was een bagage check en jawel ik werd uitgekozen om mijn tas leeg te halen alles opnieuw los door de scan. Dit tot wel drie keer aan toe en toen was het goed, ondertussen was het 20.35 en boarding van het vliegtuig was al 15 min geleden ingegaan. Ik kneep hem want zag de rij voor me al bij de immigratie check. Ik vroeg aan een medewerker of ik het nog wel ging redden aangezien de gate over 15 minuten dicht ging en me vliegtuig 21.05 de lucht in zou gaan. Ja was geen probleem... Ok ondertussen schoot het niet veel op, maar ik kon in de rij gaan staan voor de check en wiebelde van de een op andere been! Ondertussen beetje met een Surinaamse vrouw aan het praten. Toen een man voor mij aan de beurt was en het ondertussen al 5 min duurde toen wisselen naar een andere counter, problemen met de camera.

Oké, ondertussen 20.55. 10 minuten te gaan... Ik wilde aan een andere man vragen van een andere rij of ik gauw voor mocht, maar ja de Chinese kunnen geen engels!!! De Surinaamse vrouw had me al voorgelaten en achter die chinees stonden twee andere Surinaamse dus die vrouw had gevraagd of ik voor mocht en kon ik eindelijk door de douane. Rennen naar de gate, was natuurlijk ook de verste en de laatste! Ik was daar om 21.00 precies, hijgend en puffend. Gauw naar binnen en zitten. Geen water kunnen kopen, dus zonder drinken in de middelste stoel proberen niemand aan te raken en in slaap te vallen. Uiteindelijk stegen we 21.40 op en waren we om 1.30 in Kuala Lumpur. Geen zin om 18 uur op het vliegveld te zitten en onwijs moe, dus naar dichtstbijzijnde hotel gelopen en ingecheckt om 2.30 en tot 9 uur geslapen, relaxt wakker geworden en om 11 uur check out. Op het vliegveld me bagage voor drie uur gedropt en opzoek naar een ontbijtje en wifi. Gevonden! :-)

Maar nog even over de laatste weken Morawa, zijn omgevlogen en als verrassing hadden ze in de pub een afscheidsfeest georganiseerd en tevens om geld in te zamelen voor Leukemie. Het had een thema, onesie/pyjama party of blauw gekleed. Er waren een hoop mensen op af gekomen, we hadden een aantal leuke spelletjes en Wesley was de dj van de avond. De avond ging heel snel, ik had ondertussen 11 drankjes opgespaard, dus kon aardig wat drinken. Super gezellig, lekker gedanst en gedronken! Toen nog twee dagen werk te gaan en dinsdagmiddag zou ik mer de bus naar Perth gaan. Hele ochtend vier uur lang kamer uitgemest en spullen ingepakt, 14.5 kilo's in me backpack, me handbagage een doos met de eigenaar mee naar huis gegaan die ik kan ophalen als ik terug kom. En nog een sporttas met spullen in Morawa achtergelaten voor als ik daar langs ga met de auto om het op te halen. Vrijdag daarvoor een meidenavond gehad en had ik de meiden een cadeautje gegeven en dat eindigden dus in een lekker emotioneel avondje... Afscheid nemen blijft zwaar! Ook ik kreeg nog lieve cadeautjes, van Wesley en Jess, de meiden en Nola, super lief! Heb super mooie herinneringen Maar nu een nieuw avontuur: China!

Gek idee hoor. Maar het ging allemaal heel voorspoedig, de bus was volgens planning was rond 20.30 uur op het vliegveld. Op de wifi papa en mama even gebeld. Moest wachten tot 6 uur voor dat ik naar Guangzhou vloog met een tussenstop Kuala Lumpur. In china aangekomen, stond Katja me op te wachten. Super leuk om haar te zien. Met de taxi naar haar hun huis, was heel nieuwsgierig. Super leuk appartement op 25 hoog met een mooi uitzicht over een gedeelte van deze stad. Deze stad telt 12 miljoen mensen en is best dichtbevolkt. Hebben even zitten kletsen en wat drinken en zijn op tijd naar bed gegaan. Donderdag moest Kat nog even werken in de ochtend en vrijdag zouden we twee nachtjes naar Hong Kong gaan alleen moesten de treinkaartjes nog geregeld worden. Dus ik zei dat regel ik wel als jij op je werk ben en spreken we weer af op een metro station. Zo ging voor het eerst op pad in de Chinese cultuur.

Zo kwam ik erachter dat ze daar bijna of eigenlijk geen engels spreken, dus die kaartjes koen koste me een uur om te vinden waar de balie was. Zelfs politie kan geen engels, dus goed zoeken en geduld brengt je wel ergens. Ook heb kennis gemaakt met de Chinese toiletten, een wc bril gelijk mer de grond, je staat op de bril en doet gehurkt je plasje... Uuuh was ik niet op voorbereid lol! Toen uiteindelijk Kat weer gevonden en nam ze me mee naar een Irish pub met echte Nederlandse bitterballen, dit als voorafje besteld samen met een Heineken biertje. Gevolgd door een lekker tomatensoepje, heerlijk. Aan de overkant was de pedicure/manicure, Katja's vaste adresje. We ploften in heerlijke stoelen, beentjes omhoog en twee vrouwen begonnen onze handen en voetjes te verzorgen. Kan wel zeggen na 27 jaar zonder, was dit voor me voetjes wel nodig, ik denk dat ik daarna een maatje kleine was en met blauwe teennagels en paarse vingernagels verlieten we na een uur de salon om terug naar huis te gaan.

Vrijdagochtend om 12.20 zouden we met de trein naar Hong Kong gaan. Het is China, maar toch heeft Hong Kong zijn eigen land, vandaar mij twee entrees op me visa. Anders had ik china niet ingekomen en in Hong Kong vast gezeten. De twee uurtjes gingen snel, een lekker filmpje gekeken. Toen we aankwamen moesten we naar de ferry lopen en zagen we een geweldige skyline van Hong Kong en een gigantisch cruise schip lag aangemeerd: de Holland America line!! Even een foto momentje!
Op zoek naar het hotel bleek toch iets ingewikkelder, er waren twee dezelfde hotels, dus moesten nog stukje verder. Maar wat een super mooi hotel, lekker bedje en stortdouche en wifi met Facebook verbinden. Want in China is dat persoonlijke netwerk beveiligd dus geen Facebook, twitter etc zonder een VPN abonnement. Lekker uiteten geweest bij een restaurant met uitzicht op de skyline, waarna naar we een avond markt gingen. Super mooi schilderij gekocht allebei. katja uitgezocht voor haar verjaardag.

Op tijd weer terug in het hotel, want morgen gingen we met de ferry naar een ander eiland van Hong Kong om een vissersdorpje te bezoeken. Na een heerlijk ontbijtje bij de Delifrance hadden we even een powernapje op de ferry. Maar aangekomen moesten we een lang stuk in de taxi, met mooie uitzichten voordat we in het dorpje waren. Wat een contrast een oud dorpje op palen, hun leven draait om vissen, verkopen en in leven blijven. Heel veel kraampjes met gedroogde vissen en levende vissen. Lekker rondgelopen, wat kleine tempeltjes gezien. Daarna op naar de Big Buddha, geen idee wat ik verwachten, maar toen ik de taxi uitstapten viel me mond open! Zo die was groot, de grootste bronzen Buddha van de wereld. Met zijn 34 meter hoog, 268 treden omhoog en 202 ton zwaar heel indrukwekkend. Mooi uitzicht! Daarna door met de kabelbaan terug naar de stad. 25 minuten ongeveer 5 km lang en we waren weer dichtbij de stad, nog even met de metro en dan konden we nog naar The Peak. Een oud trammetje rijd je naar boven en nog een paar roltrappen en je staat op het hoogste punt met uitzicht op de skyline. Na een uur wachttijd waren we uiteindelijk nog voordat het donker was boven en zagen we het donker worden, wat geweldig prachtig! Een super mooie foto door een prof fotograaf laten maken. Een mooi restaurant gevonden en op diezelfde hoogte wat gegeten. En o waren de 'Oudjes' om half 9 weer lekker op de hotel kamer op zaterdag avond. Nog even skype, douchen en lekker slapen, morgens weer vroeg op en met de trein naar huis. Zondagavond zouden we met zijn drieën wat eten in de stad en de Canton tower met gigantisch plein bekijken. Lekker gegeten en toen een super mooi plein, allemaal lichtjes in de gebouwen, de tower veranderde van kleur. Mooi park erbij. Wat een mooie sfeer, niet te druk en toeristisch.

De rest van de week wT rustiger aangedaan, nog wat verschillende goedkope marktjes bezocht. Ik had twee avondjes gekookt voor Katja, pannenkoeken en aardappeltjes met geroosterde wortelen en hamburger. Super fijn om zo een week met me vriendinnetje te beleven. Super mooie herinneringen! Super Kat, thanks voor alles!!!

Tsja nu nog 4 uurtjes wachten en dan op naar Nikki en family. Om het mooie Bali te verkennen en te relaxen en te surfen. Kan niet wachten!! Tot gauw maar weer he?!

Heel veel liefs!

  • 30 Oktober 2014 - 11:27

    Iefke:

    Hallo Cindy,

    Wat een prachtig reisverslag, zo zie nog wat van de wereld.
    Leuk om je even te hebben gesproken bij oma Meijer.
    Ik wens je nog een hele fijne reis.
    Hartelijke groeten van Iefke.


  • 30 Oktober 2014 - 11:45

    Syl:

    Wat is dit weer heerlijk om te lexen. Zelfs na het zien van de prachtige foto's is het nu nog duidelijker hoeveel je hebt genoten. Gelukkig zijn de mindere momenten dan snel weer vergeten. Tot vanavond. Dan gaan wij elkaar ook eindelijk ontmoeten. Wordt vast gezellig.

  • 31 Oktober 2014 - 20:16

    Oma Hazewindus:

    Lieve Cindy,wat een verslag. Super! Maar wat een zenuwentoestand voor je bij het inchecken.
    Niet alles gaat over rozen,ook weer een belevenis lieverd. Gelukkig alles goed afgekomen en ook
    weer heel veel meegemaakt ook samen met Katja Hier alles oke en voor jou heel vee plezier op Bali
    en dan nog je vakantie straks in Australie Pas goed op jezelf en gezondheid! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 1172
Totaal aantal bezoekers 20037

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 03 Januari 2016

Backpacking in Australie

Landen bezocht: