Dubbo place to be - Reisverslag uit Dubbo, Australië van Cindy Meyer - WaarBenJij.nu Dubbo place to be - Reisverslag uit Dubbo, Australië van Cindy Meyer - WaarBenJij.nu

Dubbo place to be

Door: Cindy

Blijf op de hoogte en volg Cindy

19 Februari 2014 | Australië, Dubbo

Zo na een gezellig avondje bij oom piet en tante gre zijn we de volgende dag (dinsdag) en nu al weertwee weken geleden afgerezen naar Dubbo. Tante gre had heerlijke nasi gemaakt, onverwachts een toch iets sneller afscheid dan gepland, maar ik ga daar zeker nog een keer naar toe. De treinreis was wat apart verlopen, we hadden al bewolking dat we uit Cronulla vandaan weg gingen. En onderweg begon het inderdaad lekker te regenen, de trein kon het heuvelachtige Blue Montains niet aan en we moesten nog voor onze overstap plaats Lithgow met de bus verder... We hadden vertraging van 45 minuten. Maar niet zoals in NL rijd de aansluiten gewoon weg, nee deze bleef keurig in Lithgow wachten en konden we verder met de busrit naar Dubbo van 3 uur. Het klaarde zelfs op en we konden van de mooie landschappen genieten, roofvogels, wilde kangaroos, kaketoes gezien onderweg. Heerlijk met een muziekje zitten genieten.

Gary kwam ons bij het station ophalen. Met een pickup, backpacktassen achterin gegooid en 5 minuten rijden naar Kurrajong House, ons werkhostel. Nikki stond ons daar al op te wachten, yeeeh! Gezellig, Nool de eigenaar van de hostel bracht ons naar de kamer en Nikki heeft ons een rondleiding gegeven. Zo inmiddels half 9 en eigenlijk al veelste laat volgens Nikki die normaal gesproken tussen 7 en 8 al gaat slapen. Iets wat wij nog niet helemaal begrepen, maar dat werd ons de volgende dag wel duidelijk. We mochten meteen 4.15 uur op, want we zouden om 5 uur opgehaald worden voor ons eerste werkdag. Het maisveld was erg ver rijden 1 uur en 15 minuten... We kregen een uitleg wat we moesten doen, dat was 'tops' en 'bottoms'. De tops moeten uit de plant gehaald worden, die blijven achter nadat de machine er overheen gegaan is. Eigenlijk net zo iets als tulpen koppen. Daarbij word ook een deel vergeten en die moeten verwijderd worden. De bottoms is pittig zwaarder dan moet je de baby planten naast de moeder stam helemaal verwijderen, schoppend of eruit trekken. Meteen kregen we te maken met Adam, de supervisor, hij was niet blij met de groep we vergaten er te veel... Dus goede inkomer, meteen zo beeld van slaven. Want zo voel je wel een beetje met 40 graden en je oude kloffie aan op het land. Toch was dit wel het beeld wat ik voor me had, voordat ik hier heen ging. Lekker op het land werken. Ik ga hier nu niet elke dag beschrijven, zou anders ook heel eentonig worden, tops, tops, bottoms, 40 graden, lange rijen, brood met ei, water, tops, bottoms, morning tea, lunch... Haha. Maar ga wel ff kort wat hilarische of gewoon 'fucking amazing' things. Dat zei een engels meisje hier altijd!

Elke dag dus vroeg op, met ze alle in de twee busjes, groep personen erachteraan en naar de verschillende velden. Heel veel water drinken, na een rij een drinkpauze en weer verder. Gek genoeg met die hitte drink je gauw 3 liter, maar plassen ho maar. En als je moet hang je boven de stront van een ander in een eco toilet of gewoon tussen de 'corn' in het veld. Vroeg naar bed hoort er ook bij, inderdaad rond half 8 8 uur wil je echt wel slapen, maar was de eerste week echt heel warm, volgens de ozzies hier hebben we een dag gewerkt dat het 42 graden was, maar op het veld gevoelstemperatuur van 55!! Het voelde idd zo, maar is wel heel heet om te geloven dat het waar is. Tsja en na een dag werken lust je ook wel een lekkere maaltijd, ongelofelijk maar waar, ik kook hier meer als thuis. We hebben met ze drieen; Nikki, Ingrid en ik een potje en halen daar avondeten van. Bloemkool, sandwich gezond, piepers, wortels, noedels, spaghetti, brocolli, komkommers, sperziebonen, hutspot en gehaktballen. En ja ik ga dit echt zeggen, ik zou niet meer wetenwat ik zonder ei zou moeten als ik weer in Nederland ben. Lekker een gebakken eitje op brood, met kaas, pesto (tomaat lust ik echt niet). minimaal twee eieren op een dag.... Jummie!

Het eerste weekend was er een famous dj in de enige club van Dubbo in het Ameroo Hotel. Zo das nog eens een grote club, hilarisch in fucking Dubbo. Hoewel Dubbo wel de ena grootste stad van de outback is... Jaja. Leuke avond gehad, is maar goed dat ze geen shotjes schenken, gunstig voor de portemonne. Elke woensdag onze payslip met de betaling van maandag tot zondag. Drie dagen voor onze eerste week. We waren dit weekend vier dagen vrij helaas, zo das wel zwaar. Je kan en wil niet veel uitgeven masr ook vanwege het wat mindere weer konden we niet veel doen. Eerste dag een puzzel gelegd van 1000 stukjes met Nikki, waarvan er 21 miste. Kan ook niet anders in een hostel met 35 mensen, waarbij het af en toe echt een chaos is. En zeker de eerste day off is smorgens een hel voor Nool. Die arme man alles weer opruimen, alle flesjes bier onder het afdak op de tafels, pokerfishes door het hele huis... Overal zeiknat. Het huis kan er beter uitzien, maar voor een workinghostel redelijk. Zondag verhuizen we naar twee persoons kamer als het goed is met kledingkastje en eigen koelkast op de kamer. Kunnen we onze kleding tenminste beetje uitleggen, aangezien ik toch van plan ben mijn 3 maanden hier uit te zitten. Ik heb nog een middagje gevist in de rivier, wel karper gezien maar niets gevangen.

Donderdag na lange en warme werkdag moesten we meteen door met een groepje van 20 naar een fabriek. Alleen de mensen die langer blijven konden daarheen voor een introductie. We kregen een super geweldige powerpoint over de safety bij het werken in de fabriek. Letterlijk. Oor gelezen door een man die heel zenuwachtig was. Op school is een powerpoint meestal een steekgewijs hulpmiddel, maar hier was het een letterlijke verwoording. Daarn 5 min quiz over de presentatie, naam en handtekening op 3 formulieren en een korte rondleiding.als het goed is kunnen we daar maandag 24 februari aan de slag. Lopendebandwerk, fout mais uitzoeken, oftewel het echt cornpicking. Smorgens vroeg tot savonds laat, 10-12 uur op dag, kan ook 7 dagen per week zijn. Eerst maar eens zien en dan geloven, zou wel lekker geld verdienen zijn. Hier gaat het zo simpel, als je dag vrij ben, word je pas einde dag weer verteld of er de volgende dag wel werk is, echt een no worries instelling.
3 weken werken 1 week vrij en dan nog 4/5 weken als het allemaal mee zit in de fabriek... We will see.

De mensen hier zijn echt leuk, van duitsers, franse, nederlanders tot zweedse. Een Deen genaamd Kim, altijd in zon pokemon outfit naar zijn workout, zweetband in het haar. Een oud australisch mannetje met een witte kaketoe als zijn beste vriend, tot midden in de nacht wakker. Tot een stille duitse kamergenoot die het stopcontact altijd inpikt voor haar telefoon!! Een bbq mag er ook niet ontbreken, vaak als er iemand jarig is word er voor 2 dollar inkopen gedaan voor de gene die mee willen doen. Zo hebben we ook een huishoudclubje met Nikki, Ingrid, Floor, Tanya, Tinkel en ik. Te grappig gesprekken over pesto zonder pijnboompitten, of je je kont met een prop of gevouwen afveegt, of pizza magaritha echt standaard met salami is... Tsja soms is het lekker om niet altijd over de gecompliceerde dingen te hebben. Hoewel het er af en toe heftig aan toe gaat in zon discussie. Savonds spelletje spellen met onze vele vrienden de vliegen, samen tattoos kijken op pinterest en een avondje Amaroo mag ook niet ontbreken. Helaas moeten we zondag alweer afscheid nemen van Tanya en Floor, die gaan naar new zealand. Wat ga ik ze en de gesprekken missen!

Gister na vier dagen vrij weer een super dag van bijna 9 uur alleen maar tops. Perfect, niet te warm. Vandaag hebben we eerder vrij, begon het zomaar te regen en onwijs te onweren, dus allemaal zeiknat afwachtend tot over zou gaan in de bus. Het gaat niet stoppen, maar morgen zelfde tijd en plek poging twee... Word namelijk weer regen, maar zonder bliksem. Ik ga me tweede payslip zo even bekijken en tot later via Facebook of waarbenik!!

Heel veel liefs en mis you all!

Mijn adres voor eventuele post, ik blijf hier na alle waarschijnlijkheid toch 3 maanden:

87 brisbanestreet
north Dubbo
2830 NSW

Telefoonnummer: 0061 450083410

  • 19 Februari 2014 - 04:23

    Katja:

    Wow Cin! Dat klinkt echt als hard werken, zeker met zulke temperaturen! Super om te lezen dat je het naar je zin hebt, en veel leuke mensen hebt ontmoet!
    Have fun!

  • 19 Februari 2014 - 09:23

    Marieke:

    Hoi Cindy,

    Gaaf om te lezen allemaal, adres zal ik opschrijven.
    Zeker pittig zo in de warmte, maar je kan het.
    Geniet ervan meid, lekker geld verdienen, dan kan je straks weer verder trekken.

    Tot snel weer..
    xx marieke

  • 19 Februari 2014 - 20:13

    Oma Hazewindus:

    Hallo lieverd,
    Wat een belevenissen allemaal en wat een emotionele verrassing voor mij met de
    verjaardagskaart. Ik heb ermee gepronkt hoor. Super bedankt!
    Hopelijk heb je geen last van het maisstof maar wel prachtig om dit te mogen meemaken
    Nu de volgende fase weer ervaren meid. Wij kijken Olympische Spelen met alle medailles
    voor de nederlanders en we genieten erg van het schaatsen.Gister kwamen Oom Cor en Tante Finy
    om samen de 10 km.te bekijken Dit mis je dus denk ik.
    Ik heb je adres genoteerd dus eerdaags komt er post voor je hoor/ lieve gr. van Oma

  • 20 Februari 2014 - 02:13

    Liesbeth:

    als ik voortaan een maisbroodje eet zal ik aan je denken
    wel vroeg op voor je 4.00 knap hoor ,ik hoop voor je dat het niet zo warm meer is
    als je aan het toppen ben
    ik zal je adres noteren
    ik zit hier nog steeds te genieten van de olympische spelen,al die medailles en oranje podiums
    zoals gewoonlijk weinig nieuws op het plein hier
    geniet ervan en zo te lezen lukt dat ook allemaal wel
    have funn in de maisvelden,top ze lekker
    vele groeten ceep it cool
    liesbeth en een poot van max



  • 22 Februari 2014 - 14:17

    Moniek:

    Jeej wat heb jij toch al veel belevend in zó'n korte tijd. En je gaat nog veel meer avonturen beleven.
    Heel veel succes, ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.

    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cindy

Actief sinds 05 Aug. 2013
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 20048

Voorgaande reizen:

01 Januari 2014 - 03 Januari 2016

Backpacking in Australie

Landen bezocht: